1944’de Dr.Hans Asperger tarafından otistik psikopati olarak isimlendirilen tablo bugün Asperger Bozukluğu olarak tanımlanmaktadır. 
	 
	 DSM-IV tanı ölçütlerine yeni bir tanı olarak 1994 yılında eklenmiştir. 
	 Kızlardan çok erkeklerde (1:5) görülür. 
	 Farklı tanı ölçütleri nedeniyle yaygınlık oranları (2.5/10,000) değişmektedir. 
	 Son 15 yılda artış bildirilmektedir. 
	 4 yaşa kadar belirtiler fark edilmeyebilir. Genellikle 5-9 yaşları arasında tanı alırlar.
	 Kolaylıkla “farklı” diye nitelendirildikleri için tanı koymak güç olabilir.
	 Eğer tanı ergenlik dönemine kadar konulamamışsa eşlik eden ruhsal bozukluklar nedeniyle tanılamak  güçleşebilir. 
	 Erken teşhisle başarı şansı artar.
	 
	Gidiş
	 Yaşam boyu süren bir bozukluktur. 
	 Yaygın Gelişimsel Bozukluk grubunun en hafif ve prognozu en iyi bozukluğu olarak kabul edilir.
	Etyoloji
	  Etyolojisi bilinmemektedir.
	  Biyolojik, genetik, nörokimyasal, nörolojik, çevresel (doğum öncesi,sırası,sonrası), bağışıklık   
	       etkenlerinin rolü araştırılmaktadır. 
	  Nörobiyolojik etkenlerin ön planda olduğu nörogelişimsel bir bozukluk olarak kabul  
	              edilmektedir. 
	  Genetik önemli bir rol oynamaktadır ve genetik geçişten birçok gen sorumlu tutulmaktadır. 
	  Aspergerli erkek çocukların babalarında benzer özelliklerin yüksek görülme oranı yüksektir.
	 
	Asperger Bozukluğunun erken dönem belirtileri:
	  Gözünü dikip uzun süre bakma, donuk bakışlar, göz temasını sürdürememe,
	  Sosyal geri çekilme,
	  Ses, koku, dokunma gibi duyusal uyaranlara anormal tepki verme şeklinde bildirilmiştir.
	 
	Erken dönemde hastalığa özgü olmayan diğer belirtiler:
	  Bazen anormal uyku örüntüsü, dikkat dağınıklığı, aşırı hareketlilik görülmekte, 
	  Bazen uysal, sessiz bebekler olarak tanımlanmaktadırlar.
	 
	Temel Belirtiler:
	  Dil ve bilişsel gelişimde önemli genel bir gecikmenin olmaması
	  Sosyal etkileşimde bozulma
	  Kısıtlı, yineleyici davranış örüntüleri, ilgiler ve etkinlikler
	 
	DSM IV Tanı Ölçütleri:
	  Sosyal etkileşimde bozulmada en az iki belirti
	  Kısıtlı, yineleyici davranış örüntüleri, ilgiler ve etkinliklerde en az bir belirti 
	  Yaşamın çeşitli alanlarında klinik olarak belirgin sıkıntı
	  Dil gelişiminde önemli bir gecikme yok
	  Bilişsel gelişimde ya da kendine yetme becerilerinde, uyum davranışlarında ve çevreye ilgide  
	       belirgin gecikme yok
	 Başka özgül YGB ya da şizofreni için tanı ölçütlerini karşılamamak 
	 Dil, kendi kendine yetme, uyum davranışları ve çevreye olan ilgide üç yaşına kadar normal gelişim gösterirler.
	 Motor gelişim basamaklarında gecikme ve motor becerilerde yetersizlik (koordinasyon ve denge problemleri ile birlikte) beklenir.  
	 
	Dil gelişimi 
	  Yaşa uygun konuşma, uygun gramer kullanımı vardır ama zamir kullanımında hatalar  
	              gözlenebilir.
	  Kendilerine özgü sözcük üretebilirler.
	  Kendiliğinden konuşmayı başlatmada, konuşulanı anlama ve yorumlamada güçlük yaşanır.
	  Klişe ifadeler kullanır.
	  Mırıldanma tarzında, anlaşılması zor konuşma gözlenir.
	 
	İletişim
	 yüz ve vücut dilini (sözel olmayan iletişim) kullanma ve yorumlamada güçlük
	 sohbet konusu ile ilgisi olmayan, tuhaf,  tekrarlayıcı konuşmalar yapma (dilin sosyal kullanımında zayıflık) 
	 sadece kendisinin ilgilendiği konularda uzun süre konuşma (konuşmaları sonuca bağlayamama), alay konusu olsa ya da ondan kaçınılsa bile ilgi duyduğu konuşmalara yeniden yönelme
	 konuşmada (düz, robotik/ezgi ve vurgu sorunu) sesinin tonunu kontrol etmede güçlük  
	 dilin espri, mecaz, deyim ve ima yollu anlatımlarını, nüanslarını kavramakta güçlük 
	 
	Sosyal Etkileşim
	 sosyal olarak soğuk ve ilgisiz (sosyal ve duygusal karşılıklılığın olmayışı ya da uygun tepkiler  
	       verememe) 
	 uygun olmayan (sınırlı) göz kontağı 
	 akranları ile arkadaşlık edebilir fakat ilişkiyi geliştirme ve devam ettirme stratejileri eksik 
	       (gelişim düzeyine uygun ilişkiler geliştirememe) 
	 diğer kişinin bakış açısını, duygularını anlamada güçlük
	 sosyal kuralları kolaylıkla kavrayamama
	 duyguları, düşünceleri, kuralları bilişsel olarak, biçimsel olarak bilse bile kendiliğinden ve  sezgisel yanıt verememe 
	 kendi kural ve düzenine göre bir şeyleri yapması konusunda diğer insanlara ısrarcı olma
	 teselli edilme ve sevgi gösterilmesine nadiren gereksinim duyma, diğerlerine de bu gibi tepkileri göstermeme
	 
	 
	 
	 Aspergerli çocuk ve gençler sosyal etkileşimi  isterler fakat diğerlerinin duygularını, düşüncelerini anlama yetenekleri eksiktir. 
	 Sosyal davranış kurallarının (göz kontağı, diğerlerine yakınlık, mimik, jest, beden duruşu vb.) eksikliğinden dolayı sıklıkla sosyal izolasyon yaşarlar. 
	 Öğretmenleri ve akranları ile  etkileşimlerinde beceriksizlik yaşarlar. 
	 Sosyal durumlarla yüz yüze geldiklerinde kaygı yaşadıkları için sıklıkla uygun şekilde davranamazlar.
	 IQ’ları ortalama ve ortalamanın üstünde olmasına rağmen davranış problemleri (dikkatsizlik,kaygı, öfke patlamaları vb.) diğerlerinin algılarını olumsuz yönde etkiler. 
	 Aspergerli ergenlerin arkadaşlık ilişkisinin niteliği daha zayıf, arkadaşlığı geliştirmede motivasyonları daha düşük olduğundan daha fazla yalnızlık ve depresyon yaşarlar.
	 
	 
	Davranış, ilgi, etkinlikler
	  tekrarlayıcı (streotipik) davranışlar
	  bazı objelere, ilgi alanlarına anormal saplantı 
	  eşyalar ya da eşyaların parçalarıyla işlevsel olmayan şekilde sürekli uğraşma
	  kurallara, rutinlere ve ritüellere sıkı sıkıya uyma
	 
	İlgi alanları 
	  Bazılarının ilgi alanları olağandışı olabilir (sürgülü-açılır kapanır kapılar, klimalar, haritalar vb). 
	  Bazılarının ilgi alanları ise olağandışı değildir fakat bireyin çoğu zamanını kaplar ve normal sosyal etkileşime engel olur. 
	 Bu yoğun ilgilere özel bir alanda önemli bir beceri ya da yetenek eşlik edebilir. 
	 
	Duygusal
	  çevreyle ilgili değişikliklere aşırı tepki verme
	  çevresel stresörlere aşırı duyarlılık
	  çabuk kaygı yaşama 
	  depresyona eğilimli olma
	  duygu dalgalanmaları
	  kolay kızdırılma, sabırsız ve tahammülsüz olma
	  görünür bir neden yokken öfke nöbetleri
	  baş etme çabaları sırasında gergin ve sıkıntılı olma 
	  kendi ya da başkaları yanlış yaptığı zaman olumsuz tepki verme (mükemmelliyetçi)
	 
	Duyusal 
	  yüksek sese, dokunulmaya, kalabalık yerlere, kokulara duyarlılık
	  ağrı ve acıya dayanıklılık
	  banyo yapmaya ve temiz giysilere tepki
	  müfredat etkinlikleri sırasında duyusal (algısal) olarak aşırı yüklenme eğilimi
	 
	Akademik  
	  çok küçük yaşta harfler ve sayılara ilgili
	  bilgi temelli konularda güçlü 
	  ansiklopedik bellek
	  matematik becerisi güçlü ya da zayıf 
	  el yazısı sıklıkla kötü
	  yaratıcı cümleler yazmakta güçlük çekme 
	  genellikle yeterli sözel beceriler ancak çıkarım yapmada ve yüksek seviyedeki sorulara yanıt   
	        vermede zorlanma 
	  okula uyumda zorluk
	 
	Problem çözme ve organizasyon 
	 Güçlük
	 sağduyu gerektiren durumlarda 
	 düşüncelerini organize etme ve soyut kavrayışta 
	 bir durumdan diğerine geçmede 
	  Yetersizlik
	 zihinsel planlamada 
	 dürtü kontrolünde 
	 kendini izlemede 
	 
	Motor 
	 motor becerilerde gecikme (geç yürüme)
	 sakarlık, beceriksizlik, hantallık, esnek olmayan yürüme ve garip beden duruşu
	 motor beceri gerektiren oyunlarda başarısızlık
	 yazım hızında yavaşlık (ince motor güçlükler)
	 görsel-motor bütünleştirme, görsel-uzaysal oryantasyonda problemler 
	 
	Ben Aspergerim!
	 Arkadaşlık yapmak bana daima zor gelir. İstek duyarım ama uygunsuz, garip davranabilirim.  
	 Sosyal durumları kafa karıştırıcı bulurum. 
	 Küçük bir konuşma yapmak bile bana zor gelir. 
	 Yetişkinlerle sosyal etkileşimim daha iyi iyidir.  
	 Konuşmalarım ilgilendiğim konular ile ilgilidir. Dinleyicilerin beni dinleyip dinlemedikleri, konunun ilgilerini çekip çekmediği ile ilgilenmem. 
	 İnsanlar -buna niyet etmesem bile- sıkça kaba olduğumu söylerler.  
	 Diğer insanların ne düşündüğünü, ne hissettiğinin farkına varmak için çok çabalamam gerekir. 
	 Yaratıcılığa dayalı hikaye yazmaktan hoşlanmam. 
	  Detayları öğrenmekte iyiyimdir. 
	 Çok uzun süre bazı şeylere odaklanabilirim. 
	 Zekam normal ya da normal üstü olmasına rağmen düşünme ve yargılama becerilerim yetersizdir.
	  Güçlü ve dar ilgi alanlarım vardır.  
	  Bazı şeyleri esnek olmayan, tekrarlayıcı yollarla yaparım. 
	 
	Eşlik Edebilecek Bozukluklar
	  Anksiyete bozuklukları
	  Bipolar bozukluk
	  Depresyon
	 Tourette bozukluğu 
	  DEHB  
	  Uyku ve yeme bozuklukları
	  Psikotik bozukluklar
	  Karşı koyma karşı gelme bozukluğu
	 
	Ayırıcı Tanı
	  Diğer yaygın gelişimsel bozukluklar (otizm, başka türlü adlandırılamayan….)
	  Yıkıcı davranış bozuklukları (DEHB, davranım bozukluğu, karşı koyma karşı gelme  
	        bozukluğu)
	  NLD
	  OKB
	  Sosyal fobi
	  Tepkisel bağlanma bozukluğu
	  Bipolar bozukluk
	  Psikotik bozukluk
	 
	Değerlendirme
	  Ayrıntılı gelişim öyküsü 
	  Psiko-sosyal değerlendirme (akademik, konuşma-dil, algısal-motor, sosyal-duygusal, oyun  becerileri) (kişilik ve davranışının diğer yönleri- tercih ettiği etkinlikler, olağan dışı alışkanlıkları,  zihin meşguliyeti vb.) 
	  Tıbbi Değerlendirme 
	 
	Tedavi
	 Bilişsel-davranışçı tedaviler: problem davranışlara hedeflenen müdahaleler; problem çözme, sosyal, iletişim ve günlük yaşam becerileri; empati kurma vb. 
	 Anne babaya yönelik bilgilendirme ve destek programları
	 Bireysel psikoterapi: depresyon ve kaygı gibi sorunlara yönelik (daha büyük çocuklarda)
	 Grup psikoterapisi
	 İlaç: özel bir tedavisi yok, antidepresanlar, antipsikotikler kullanılmakta
	 Dil-konuşma terapisi 
	 Duyusal bütünleme eğitimi: (fizik tedaviciler ya da uğraş terapistleri tarafından daha küçük çocuklara uygulanan) 
	 Okul ortamını ve eğitim-öğretimi desteklemeye yönelik yaklaşımlar 
	 Özel eğitim
	 
	Okulda ve evde
	  İletişim,
	  Sosyal etkileşim,
	  Duyusal,
	  Davranışsal, 
	  Akademik becerilerle ilgili destek verilmeli,
	  Okul ile anne-baba arasındaki iletişim kanalları açık tutulmalıdır.
	
		Asperger Bozukluğu 
	
		 
	
		1944’de Dr.Hans Asperger tarafından otistik psikopati olarak isimlendirilen tablo bugün Asperger Bozukluğu olarak tanımlanmaktadır. 
	
		 
	
		 DSM-IV tanı ölçütlerine yeni bir tanı olarak 1994 yılında eklenmiştir. 
	
		 Kızlardan çok erkeklerde (1:5) görülür. 
	
		 Farklı tanı ölçütleri nedeniyle yaygınlık oranları (2.5/10,000) değişmektedir. 
	
		 Son 15 yılda artış bildirilmektedir. 
	
		 4 yaşa kadar belirtiler fark edilmeyebilir. Genellikle 5-9 yaşları arasında tanı alırlar.
	
		 Kolaylıkla “farklı” diye nitelendirildikleri için tanı koymak güç olabilir.
	
		 Eğer tanı ergenlik dönemine kadar konulamamışsa eşlik eden ruhsal bozukluklar nedeniyle tanılamak  güçleşebilir. 
	
		 Erken teşhisle başarı şansı artar.
	
		 
	
		Gidiş
	
		 Yaşam boyu süren bir bozukluktur. 
	
		 Yaygın Gelişimsel Bozukluk grubunun en hafif ve prognozu en iyi bozukluğu olarak kabul edilir.
	
		Etyoloji
	
		  Etyolojisi bilinmemektedir.
	
		  Biyolojik, genetik, nörokimyasal, nörolojik, çevresel (doğum öncesi,sırası,sonrası), bağışıklık   
	
		       etkenlerinin rolü araştırılmaktadır. 
	
		  Nörobiyolojik etkenlerin ön planda olduğu nörogelişimsel bir bozukluk olarak kabul  
	
		              edilmektedir. 
	
		  Genetik önemli bir rol oynamaktadır ve genetik geçişten birçok gen sorumlu tutulmaktadır. 
	
		  Aspergerli erkek çocukların babalarında benzer özelliklerin yüksek görülme oranı yüksektir.
	
		 
	
		Asperger Bozukluğunun erken dönem belirtileri:
	
		  Gözünü dikip uzun süre bakma, donuk bakışlar, göz temasını sürdürememe,
	
		  Sosyal geri çekilme,
	
		  Ses, koku, dokunma gibi duyusal uyaranlara anormal tepki verme şeklinde bildirilmiştir.
	
		 
	
		Erken dönemde hastalığa özgü olmayan diğer belirtiler:
	
		  Bazen anormal uyku örüntüsü, dikkat dağınıklığı, aşırı hareketlilik görülmekte, 
	
		  Bazen uysal, sessiz bebekler olarak tanımlanmaktadırlar.
	
		 
	
		Temel Belirtiler:
	
		  Dil ve bilişsel gelişimde önemli genel bir gecikmenin olmaması
	
		  Sosyal etkileşimde bozulma
	
		  Kısıtlı, yineleyici davranış örüntüleri, ilgiler ve etkinlikler
	
		 
	
		DSM IV Tanı Ölçütleri:
	
		  Sosyal etkileşimde bozulmada en az iki belirti
	
		  Kısıtlı, yineleyici davranış örüntüleri, ilgiler ve etkinliklerde en az bir belirti 
	
		  Yaşamın çeşitli alanlarında klinik olarak belirgin sıkıntı
	
		  Dil gelişiminde önemli bir gecikme yok
	
		  Bilişsel gelişimde ya da kendine yetme becerilerinde, uyum davranışlarında ve çevreye ilgide  
	
		       belirgin gecikme yok
	
		 Başka özgül YGB ya da şizofreni için tanı ölçütlerini karşılamamak 
	
		 Dil, kendi kendine yetme, uyum davranışları ve çevreye olan ilgide üç yaşına kadar normal gelişim gösterirler.
	
		 Motor gelişim basamaklarında gecikme ve motor becerilerde yetersizlik (koordinasyon ve denge problemleri ile birlikte) beklenir.  
	
		 
	
		Dil gelişimi 
	
		  Yaşa uygun konuşma, uygun gramer kullanımı vardır ama zamir kullanımında hatalar  
	
		              gözlenebilir.
	
		  Kendilerine özgü sözcük üretebilirler.
	
		  Kendiliğinden konuşmayı başlatmada, konuşulanı anlama ve yorumlamada güçlük yaşanır.
	
		  Klişe ifadeler kullanır.
	
		  Mırıldanma tarzında, anlaşılması zor konuşma gözlenir.
	
		 
	
		İletişim
	
		 yüz ve vücut dilini (sözel olmayan iletişim) kullanma ve yorumlamada güçlük
	
		 sohbet konusu ile ilgisi olmayan, tuhaf,  tekrarlayıcı konuşmalar yapma (dilin sosyal kullanımında zayıflık) 
	
		 sadece kendisinin ilgilendiği konularda uzun süre konuşma (konuşmaları sonuca bağlayamama), alay konusu olsa ya da ondan kaçınılsa bile ilgi duyduğu konuşmalara yeniden yönelme
	
		 konuşmada (düz, robotik/ezgi ve vurgu sorunu) sesinin tonunu kontrol etmede güçlük  
	
		 dilin espri, mecaz, deyim ve ima yollu anlatımlarını, nüanslarını kavramakta güçlük 
	
		 
	
		Sosyal Etkileşim
	
		 sosyal olarak soğuk ve ilgisiz (sosyal ve duygusal karşılıklılığın olmayışı ya da uygun tepkiler  
	
		       verememe) 
	
		 uygun olmayan (sınırlı) göz kontağı 
	
		 akranları ile arkadaşlık edebilir fakat ilişkiyi geliştirme ve devam ettirme stratejileri eksik 
	
		       (gelişim düzeyine uygun ilişkiler geliştirememe) 
	
		 diğer kişinin bakış açısını, duygularını anlamada güçlük
	
		 sosyal kuralları kolaylıkla kavrayamama
	
		 duyguları, düşünceleri, kuralları bilişsel olarak, biçimsel olarak bilse bile kendiliğinden ve  sezgisel yanıt verememe 
	
		 kendi kural ve düzenine göre bir şeyleri yapması konusunda diğer insanlara ısrarcı olma
	
		 teselli edilme ve sevgi gösterilmesine nadiren gereksinim duyma, diğerlerine de bu gibi tepkileri göstermeme
	
		 
	
		 
	
		 
	
		 Aspergerli çocuk ve gençler sosyal etkileşimi  isterler fakat diğerlerinin duygularını, düşüncelerini anlama yetenekleri eksiktir. 
	
		 Sosyal davranış kurallarının (göz kontağı, diğerlerine yakınlık, mimik, jest, beden duruşu vb.) eksikliğinden dolayı sıklıkla sosyal izolasyon yaşarlar. 
	
		 Öğretmenleri ve akranları ile  etkileşimlerinde beceriksizlik yaşarlar. 
	
		 Sosyal durumlarla yüz yüze geldiklerinde kaygı yaşadıkları için sıklıkla uygun şekilde davranamazlar.
	
		 IQ’ları ortalama ve ortalamanın üstünde olmasına rağmen davranış problemleri (dikkatsizlik,kaygı, öfke patlamaları vb.) diğerlerinin algılarını olumsuz yönde etkiler. 
	
		 Aspergerli ergenlerin arkadaşlık ilişkisinin niteliği daha zayıf, arkadaşlığı geliştirmede motivasyonları daha düşük olduğundan daha fazla yalnızlık ve depresyon yaşarlar.
	
		 
	
		 
	
		Davranış, ilgi, etkinlikler
	
		  tekrarlayıcı (streotipik) davranışlar
	
		  bazı objelere, ilgi alanlarına anormal saplantı 
	
		  eşyalar ya da eşyaların parçalarıyla işlevsel olmayan şekilde sürekli uğraşma
	
		  kurallara, rutinlere ve ritüellere sıkı sıkıya uyma
	
		 
	
		İlgi alanları 
	
		  Bazılarının ilgi alanları olağandışı olabilir (sürgülü-açılır kapanır kapılar, klimalar, haritalar vb). 
	
		  Bazılarının ilgi alanları ise olağandışı değildir fakat bireyin çoğu zamanını kaplar ve normal sosyal etkileşime engel olur. 
	
		 Bu yoğun ilgilere özel bir alanda önemli bir beceri ya da yetenek eşlik edebilir. 
	
		 
	
		Duygusal
	
		  çevreyle ilgili değişikliklere aşırı tepki verme
	
		  çevresel stresörlere aşırı duyarlılık
	
		  çabuk kaygı yaşama 
	
		  depresyona eğilimli olma
	
		  duygu dalgalanmaları
	
		  kolay kızdırılma, sabırsız ve tahammülsüz olma
	
		  görünür bir neden yokken öfke nöbetleri
	
		  baş etme çabaları sırasında gergin ve sıkıntılı olma 
	
		  kendi ya da başkaları yanlış yaptığı zaman olumsuz tepki verme (mükemmelliyetçi)
	
		 
	
		Duyusal 
	
		  yüksek sese, dokunulmaya, kalabalık yerlere, kokulara duyarlılık
	
		  ağrı ve acıya dayanıklılık
	
		  banyo yapmaya ve temiz giysilere tepki
	
		  müfredat etkinlikleri sırasında duyusal (algısal) olarak aşırı yüklenme eğilimi
	
		 
	
		Akademik  
	
		  çok küçük yaşta harfler ve sayılara ilgili
	
		  bilgi temelli konularda güçlü 
	
		  ansiklopedik bellek
	
		  matematik becerisi güçlü ya da zayıf 
	
		  el yazısı sıklıkla kötü
	
		  yaratıcı cümleler yazmakta güçlük çekme 
	
		  genellikle yeterli sözel beceriler ancak çıkarım yapmada ve yüksek seviyedeki sorulara yanıt   
	
		        vermede zorlanma 
	
		  okula uyumda zorluk
	
		 
	
		Problem çözme ve organizasyon 
	
		 Güçlük
	
		 sağduyu gerektiren durumlarda 
	
		 düşüncelerini organize etme ve soyut kavrayışta 
	
		 bir durumdan diğerine geçmede 
	
		  Yetersizlik
	
		 zihinsel planlamada 
	
		 dürtü kontrolünde 
	
		 kendini izlemede 
	
		 
	
		Motor 
	
		 motor becerilerde gecikme (geç yürüme)
	
		 sakarlık, beceriksizlik, hantallık, esnek olmayan yürüme ve garip beden duruşu
	
		 motor beceri gerektiren oyunlarda başarısızlık
	
		 yazım hızında yavaşlık (ince motor güçlükler)
	
		 görsel-motor bütünleştirme, görsel-uzaysal oryantasyonda problemler 
	
		 
	
		Ben Aspergerim!
	
		 Arkadaşlık yapmak bana daima zor gelir. İstek duyarım ama uygunsuz, garip davranabilirim.  
	
		 Sosyal durumları kafa karıştırıcı bulurum. 
	
		 Küçük bir konuşma yapmak bile bana zor gelir. 
	
		 Yetişkinlerle sosyal etkileşimim daha iyi iyidir.  
	
		 Konuşmalarım ilgilendiğim konular ile ilgilidir. Dinleyicilerin beni dinleyip dinlemedikleri, konunun ilgilerini çekip çekmediği ile ilgilenmem. 
	
		 İnsanlar -buna niyet etmesem bile- sıkça kaba olduğumu söylerler.  
	
		 Diğer insanların ne düşündüğünü, ne hissettiğinin farkına varmak için çok çabalamam gerekir. 
	
		 Yaratıcılığa dayalı hikaye yazmaktan hoşlanmam. 
	
		  Detayları öğrenmekte iyiyimdir. 
	
		 Çok uzun süre bazı şeylere odaklanabilirim. 
	
		 Zekam normal ya da normal üstü olmasına rağmen düşünme ve yargılama becerilerim yetersizdir.
	
		  Güçlü ve dar ilgi alanlarım vardır.  
	
		  Bazı şeyleri esnek olmayan, tekrarlayıcı yollarla yaparım. 
	
		 
	
		Eşlik Edebilecek Bozukluklar
	
		  Anksiyete bozuklukları
	
		  Bipolar bozukluk
	
		  Depresyon
	
		 Tourette bozukluğu 
	
		  DEHB  
	
		  Uyku ve yeme bozuklukları
	
		  Psikotik bozukluklar
	
		  Karşı koyma karşı gelme bozukluğu
	
		 
	
		Ayırıcı Tanı
	
		  Diğer yaygın gelişimsel bozukluklar (otizm, başka türlü adlandırılamayan….)
	
		  Yıkıcı davranış bozuklukları (DEHB, davranım bozukluğu, karşı koyma karşı gelme  
	
		        bozukluğu)
	
		  NLD
	
		  OKB
	
		  Sosyal fobi
	
		  Tepkisel bağlanma bozukluğu
	
		  Bipolar bozukluk
	
		  Psikotik bozukluk
	
		 
	
		Değerlendirme
	
		  Ayrıntılı gelişim öyküsü 
	
		  Psiko-sosyal değerlendirme (akademik, konuşma-dil, algısal-motor, sosyal-duygusal, oyun  becerileri) (kişilik ve davranışının diğer yönleri- tercih ettiği etkinlikler, olağan dışı alışkanlıkları,  zihin meşguliyeti vb.) 
	
		  Tıbbi Değerlendirme 
	
		 
	
		Tedavi
	
		 Bilişsel-davranışçı tedaviler: problem davranışlara hedeflenen müdahaleler; problem çözme, sosyal, iletişim ve günlük yaşam becerileri; empati kurma vb. 
	
		 Anne babaya yönelik bilgilendirme ve destek programları
	
		 Bireysel psikoterapi: depresyon ve kaygı gibi sorunlara yönelik (daha büyük çocuklarda)
	
		 Grup psikoterapisi
	
		 İlaç: özel bir tedavisi yok, antidepresanlar, antipsikotikler kullanılmakta
	
		 Dil-konuşma terapisi 
	
		 Duyusal bütünleme eğitimi: (fizik tedaviciler ya da uğraş terapistleri tarafından daha küçük çocuklara uygulanan) 
	
		 Okul ortamını ve eğitim-öğretimi desteklemeye yönelik yaklaşımlar 
	
		 Özel eğitim
	
		 
	
		Okulda ve evde
	
		  İletişim,
	
		  Sosyal etkileşim,
	
		  Duyusal,
	
		  Davranışsal, 
	
		  Akademik becerilerle ilgili destek verilmeli,
	
		  Okul ile anne-baba arasındaki iletişim kanalları açık tutulmalıdır.
	
		
			Asperger Bozukluğu 
		
			 
		
			1944’de Dr.Hans Asperger tarafından otistik psikopati olarak isimlendirilen tablo bugün Asperger Bozukluğu olarak tanımlanmaktadır. 
		
			 
		
			 DSM-IV tanı ölçütlerine yeni bir tanı olarak 1994 yılında eklenmiştir. 
		
			 Kızlardan çok erkeklerde (1:5) görülür. 
		
			 Farklı tanı ölçütleri nedeniyle yaygınlık oranları (2.5/10,000) değişmektedir. 
		
			 Son 15 yılda artış bildirilmektedir. 
		
			 4 yaşa kadar belirtiler fark edilmeyebilir. Genellikle 5-9 yaşları arasında tanı alırlar.
		
			 Kolaylıkla “farklı” diye nitelendirildikleri için tanı koymak güç olabilir.
		
			 Eğer tanı ergenlik dönemine kadar konulamamışsa eşlik eden ruhsal bozukluklar nedeniyle tanılamak  güçleşebilir. 
		
			 Erken teşhisle başarı şansı artar.
		
			 
		
			Gidiş
		
			 Yaşam boyu süren bir bozukluktur. 
		
			 Yaygın Gelişimsel Bozukluk grubunun en hafif ve prognozu en iyi bozukluğu olarak kabul edilir.
		
			Etyoloji
		
			  Etyolojisi bilinmemektedir.
		
			  Biyolojik, genetik, nörokimyasal, nörolojik, çevresel (doğum öncesi,sırası,sonrası), bağışıklık   
		
			       etkenlerinin rolü araştırılmaktadır. 
		
			  Nörobiyolojik etkenlerin ön planda olduğu nörogelişimsel bir bozukluk olarak kabul  
		
			              edilmektedir. 
		
			  Genetik önemli bir rol oynamaktadır ve genetik geçişten birçok gen sorumlu tutulmaktadır. 
		
			  Aspergerli erkek çocukların babalarında benzer özelliklerin yüksek görülme oranı yüksektir.
		
			 
		
			Asperger Bozukluğunun erken dönem belirtileri:
		
			  Gözünü dikip uzun süre bakma, donuk bakışlar, göz temasını sürdürememe,
		
			  Sosyal geri çekilme,
		
			  Ses, koku, dokunma gibi duyusal uyaranlara anormal tepki verme şeklinde bildirilmiştir.
		
			 
		
			Erken dönemde hastalığa özgü olmayan diğer belirtiler:
		
			  Bazen anormal uyku örüntüsü, dikkat dağınıklığı, aşırı hareketlilik görülmekte, 
		
			  Bazen uysal, sessiz bebekler olarak tanımlanmaktadırlar.
		
			 
		
			Temel Belirtiler:
		
			  Dil ve bilişsel gelişimde önemli genel bir gecikmenin olmaması
		
			  Sosyal etkileşimde bozulma
		
			  Kısıtlı, yineleyici davranış örüntüleri, ilgiler ve etkinlikler
		
			 
		
			DSM IV Tanı Ölçütleri:
		
			  Sosyal etkileşimde bozulmada en az iki belirti
		
			  Kısıtlı, yineleyici davranış örüntüleri, ilgiler ve etkinliklerde en az bir belirti 
		
			  Yaşamın çeşitli alanlarında klinik olarak belirgin sıkıntı
		
			  Dil gelişiminde önemli bir gecikme yok
		
			  Bilişsel gelişimde ya da kendine yetme becerilerinde, uyum davranışlarında ve çevreye ilgide  
		
			       belirgin gecikme yok
		
			 Başka özgül YGB ya da şizofreni için tanı ölçütlerini karşılamamak 
		
			 Dil, kendi kendine yetme, uyum davranışları ve çevreye olan ilgide üç yaşına kadar normal gelişim gösterirler.
		
			 Motor gelişim basamaklarında gecikme ve motor becerilerde yetersizlik (koordinasyon ve denge problemleri ile birlikte) beklenir.  
		
			 
		
			Dil gelişimi 
		
			  Yaşa uygun konuşma, uygun gramer kullanımı vardır ama zamir kullanımında hatalar  
		
			              gözlenebilir.
		
			  Kendilerine özgü sözcük üretebilirler.
		
			  Kendiliğinden konuşmayı başlatmada, konuşulanı anlama ve yorumlamada güçlük yaşanır.
		
			  Klişe ifadeler kullanır.
		
			  Mırıldanma tarzında, anlaşılması zor konuşma gözlenir.
		
			 
		
			İletişim
		
			 yüz ve vücut dilini (sözel olmayan iletişim) kullanma ve yorumlamada güçlük
		
			 sohbet konusu ile ilgisi olmayan, tuhaf,  tekrarlayıcı konuşmalar yapma (dilin sosyal kullanımında zayıflık) 
		
			 sadece kendisinin ilgilendiği konularda uzun süre konuşma (konuşmaları sonuca bağlayamama), alay konusu olsa ya da ondan kaçınılsa bile ilgi duyduğu konuşmalara yeniden yönelme
		
			 konuşmada (düz, robotik/ezgi ve vurgu sorunu) sesinin tonunu kontrol etmede güçlük  
		
			 dilin espri, mecaz, deyim ve ima yollu anlatımlarını, nüanslarını kavramakta güçlük 
		
			 
		
			Sosyal Etkileşim
		
			 sosyal olarak soğuk ve ilgisiz (sosyal ve duygusal karşılıklılığın olmayışı ya da uygun tepkiler  
		
			       verememe) 
		
			 uygun olmayan (sınırlı) göz kontağı 
		
			 akranları ile arkadaşlık edebilir fakat ilişkiyi geliştirme ve devam ettirme stratejileri eksik 
		
			       (gelişim düzeyine uygun ilişkiler geliştirememe) 
		
			 diğer kişinin bakış açısını, duygularını anlamada güçlük
		
			 sosyal kuralları kolaylıkla kavrayamama
		
			 duyguları, düşünceleri, kuralları bilişsel olarak, biçimsel olarak bilse bile kendiliğinden ve  sezgisel yanıt verememe 
		
			 kendi kural ve düzenine göre bir şeyleri yapması konusunda diğer insanlara ısrarcı olma
		
			 teselli edilme ve sevgi gösterilmesine nadiren gereksinim duyma, diğerlerine de bu gibi tepkileri göstermeme
		
			 
		
			 
		
			 
		
			 Aspergerli çocuk ve gençler sosyal etkileşimi  isterler fakat diğerlerinin duygularını, düşüncelerini anlama yetenekleri eksiktir. 
		
			 Sosyal davranış kurallarının (göz kontağı, diğerlerine yakınlık, mimik, jest, beden duruşu vb.) eksikliğinden dolayı sıklıkla sosyal izolasyon yaşarlar. 
		
			 Öğretmenleri ve akranları ile  etkileşimlerinde beceriksizlik yaşarlar. 
		
			 Sosyal durumlarla yüz yüze geldiklerinde kaygı yaşadıkları için sıklıkla uygun şekilde davranamazlar.
		
			 IQ’ları ortalama ve ortalamanın üstünde olmasına rağmen davranış problemleri (dikkatsizlik,kaygı, öfke patlamaları vb.) diğerlerinin algılarını olumsuz yönde etkiler. 
		
			 Aspergerli ergenlerin arkadaşlık ilişkisinin niteliği daha zayıf, arkadaşlığı geliştirmede motivasyonları daha düşük olduğundan daha fazla yalnızlık ve depresyon yaşarlar.
		
			 
		
			 
		
			Davranış, ilgi, etkinlikler
		
			  tekrarlayıcı (streotipik) davranışlar
		
			  bazı objelere, ilgi alanlarına anormal saplantı 
		
			  eşyalar ya da eşyaların parçalarıyla işlevsel olmayan şekilde sürekli uğraşma
		
			  kurallara, rutinlere ve ritüellere sıkı sıkıya uyma
		
			 
		
			İlgi alanları 
		
			  Bazılarının ilgi alanları olağandışı olabilir (sürgülü-açılır kapanır kapılar, klimalar, haritalar vb). 
		
			  Bazılarının ilgi alanları ise olağandışı değildir fakat bireyin çoğu zamanını kaplar ve normal sosyal etkileşime engel olur. 
		
			 Bu yoğun ilgilere özel bir alanda önemli bir beceri ya da yetenek eşlik edebilir. 
		
			 
		
			Duygusal
		
			  çevreyle ilgili değişikliklere aşırı tepki verme
		
			  çevresel stresörlere aşırı duyarlılık
		
			  çabuk kaygı yaşama 
		
			  depresyona eğilimli olma
		
			  duygu dalgalanmaları
		
			  kolay kızdırılma, sabırsız ve tahammülsüz olma
		
			  görünür bir neden yokken öfke nöbetleri
		
			  baş etme çabaları sırasında gergin ve sıkıntılı olma 
		
			  kendi ya da başkaları yanlış yaptığı zaman olumsuz tepki verme (mükemmelliyetçi)
		
			 
		
			Duyusal 
		
			  yüksek sese, dokunulmaya, kalabalık yerlere, kokulara duyarlılık
		
			  ağrı ve acıya dayanıklılık
		
			  banyo yapmaya ve temiz giysilere tepki
		
			  müfredat etkinlikleri sırasında duyusal (algısal) olarak aşırı yüklenme eğilimi
		
			 
		
			Akademik  
		
			  çok küçük yaşta harfler ve sayılara ilgili
		
			  bilgi temelli konularda güçlü 
		
			  ansiklopedik bellek
		
			  matematik becerisi güçlü ya da zayıf 
		
			  el yazısı sıklıkla kötü
		
			  yaratıcı cümleler yazmakta güçlük çekme 
		
			  genellikle yeterli sözel beceriler ancak çıkarım yapmada ve yüksek seviyedeki sorulara yanıt   
		
			        vermede zorlanma 
		
			  okula uyumda zorluk
		
			 
		
			Problem çözme ve organizasyon 
		
			 Güçlük
		
			 sağduyu gerektiren durumlarda 
		
			 düşüncelerini organize etme ve soyut kavrayışta 
		
			 bir durumdan diğerine geçmede 
		
			  Yetersizlik
		
			 zihinsel planlamada 
		
			 dürtü kontrolünde 
		
			 kendini izlemede 
		
			 
		
			Motor 
		
			 motor becerilerde gecikme (geç yürüme)
		
			 sakarlık, beceriksizlik, hantallık, esnek olmayan yürüme ve garip beden duruşu
		
			 motor beceri gerektiren oyunlarda başarısızlık
		
			 yazım hızında yavaşlık (ince motor güçlükler)
		
			 görsel-motor bütünleştirme, görsel-uzaysal oryantasyonda problemler 
		
			 
		
			Ben Aspergerim!
		
			 Arkadaşlık yapmak bana daima zor gelir. İstek duyarım ama uygunsuz, garip davranabilirim.  
		
			 Sosyal durumları kafa karıştırıcı bulurum. 
		
			 Küçük bir konuşma yapmak bile bana zor gelir. 
		
			 Yetişkinlerle sosyal etkileşimim daha iyi iyidir.  
		
			 Konuşmalarım ilgilendiğim konular ile ilgilidir. Dinleyicilerin beni dinleyip dinlemedikleri, konunun ilgilerini çekip çekmediği ile ilgilenmem. 
		
			 İnsanlar -buna niyet etmesem bile- sıkça kaba olduğumu söylerler.  
		
			 Diğer insanların ne düşündüğünü, ne hissettiğinin farkına varmak için çok çabalamam gerekir. 
		
			 Yaratıcılığa dayalı hikaye yazmaktan hoşlanmam. 
		
			  Detayları öğrenmekte iyiyimdir. 
		
			 Çok uzun süre bazı şeylere odaklanabilirim. 
		
			 Zekam normal ya da normal üstü olmasına rağmen düşünme ve yargılama becerilerim yetersizdir.
		
			  Güçlü ve dar ilgi alanlarım vardır.  
		
			  Bazı şeyleri esnek olmayan, tekrarlayıcı yollarla yaparım. 
		
			 
		
			Eşlik Edebilecek Bozukluklar
		
			  Anksiyete bozuklukları
		
			  Bipolar bozukluk
		
			  Depresyon
		
			 Tourette bozukluğu 
		
			  DEHB  
		
			  Uyku ve yeme bozuklukları
		
			  Psikotik bozukluklar
		
			  Karşı koyma karşı gelme bozukluğu
		
			 
		
			Ayırıcı Tanı
		
			  Diğer yaygın gelişimsel bozukluklar (otizm, başka türlü adlandırılamayan….)
		
			  Yıkıcı davranış bozuklukları (DEHB, davranım bozukluğu, karşı koyma karşı gelme  
		
			        bozukluğu)
		
			  NLD
		
			  OKB
		
			  Sosyal fobi
		
			  Tepkisel bağlanma bozukluğu
		
			  Bipolar bozukluk
		
			  Psikotik bozukluk
		
			 
		
			Değerlendirme
		
			  Ayrıntılı gelişim öyküsü 
		
			  Psiko-sosyal değerlendirme (akademik, konuşma-dil, algısal-motor, sosyal-duygusal, oyun  becerileri) (kişilik ve davranışının diğer yönleri- tercih ettiği etkinlikler, olağan dışı alışkanlıkları,  zihin meşguliyeti vb.) 
		
			  Tıbbi Değerlendirme 
		
			 
		
			Tedavi
		
			 Bilişsel-davranışçı tedaviler: problem davranışlara hedeflenen müdahaleler; problem çözme, sosyal, iletişim ve günlük yaşam becerileri; empati kurma vb. 
		
			 Anne babaya yönelik bilgilendirme ve destek programları
		
			 Bireysel psikoterapi: depresyon ve kaygı gibi sorunlara yönelik (daha büyük çocuklarda)
		
			 Grup psikoterapisi
		
			 İlaç: özel bir tedavisi yok, antidepresanlar, antipsikotikler kullanılmakta
		
			 Dil-konuşma terapisi 
		
			 Duyusal bütünleme eğitimi: (fizik tedaviciler ya da uğraş terapistleri tarafından daha küçük çocuklara uygulanan) 
		
			 Okul ortamını ve eğitim-öğretimi desteklemeye yönelik yaklaşımlar 
		
			 Özel eğitim
		
			 
		
			Okulda ve evde
		
			  İletişim,
		
			  Sosyal etkileşim,
		
			  Duyusal,
		
			  Davranışsal, 
		
			  Akademik becerilerle ilgili destek verilmeli,
		
			  Okul ile anne-baba arasındaki iletişim kanalları açık tutulmalıdır.